ما را دنبال کنید

رینگ Beadlock چیست؟

نویسنده : نورالدین هاشمی

یکی از راهکارهایی که در رانندگی آفرود برای رانندگی در  ریگ ( رمل ) برای فرو نرفتن خودرو لازم است کم کردن باد لاستیک هاست . در مواردی که ریگ اصطلاحا خیلی پوک است و چرخ خودرو بیشتر در آن فرو میرود گاهیی ممکن است فشار باد لاستیک ها تا زیر 10 PSI هم کم شود . در این مواقع در اثر فرمان دادن های تند خارج شدن لاستیک از رینگ بسیار ممکن است و در شیبهای تند گاهی ممکن است موجب واژگون شدن خودرو گردد . تلاش برای پیدا کردن راه چاره برای جلوگیری از این اتفاق و اینکه در صورت بروز آن در آفروود راحت تر بتوان لاستیک را درون رینگ قرار داد باعث تولید رینگهایی با آپشن BEAD LOCK گردید .

این رینگها به دو صورت به بازار عرضه میشوند . اول رینگهایی که بیدلاک بر روی آنها نصب شده  و دوم رینگهایی که قابلیت نصب بیدلاک را دارند . در رینگهایی که بید لاک هستند محیط لبه بیرونی رینگ کمتر از محیط لبه داخلی بوده و به نحوی طراحی شده که لبه بیرونی لاسنیک بر رو آن قرار میگیرد و داخل آن نمی افتد و سپس رینگ فلزی دایره ای شکلی که سوراخهای متعددی بر روی آن قرار دارد بر روی لبه بیرونی لاستیک قرار میگیرد . سپس توسط پیچهای متعددی که بسته به قطر رینگ گاه تا 36 عدد هم میرسد به رینگ اصلی محکم میشود . اینکار باعث میشود لبه بیرونی لاستیک بین لبه بیرونی رینگ و رینگ فلزی داره ای شکل قرار گرفته و اصطلاحا ساندویچ شود و به هیچ وجه از جای خود خارج نگردد .

از طرفی زمان تعویض لاستیک نیز با باز کردن پیچهای دور رینگ دایره ای شکل رینگ خودرو به راحتی داخل لاستیک و یا از آن خارج شود البته شاید باز کردن تعداد زیاد پیچها زمانگیر و کمی پر زحمت به نظر برسد ولی با توجه به کارایی بالای آن و اینکه بسیار کمتر احتیاج به جا انداختن رینگ درون لاستیک پیدا میکنیم در مسیرهای آفرود به زبان خودمون چیز بکاری محسوب میشه .

با توجه به اینکه قیمت این نوع رینگها گرانتر از نوع معمولی میباشد و شاید مورد استفاده عده کمتری قرار گیرد لذا سازندگان نوع دوم رینگها رو تولید کردند که قابلیت نصب بیدلاک را دارد ولی بر روی آن نصب نیست . فرم قرار گرفتن لاستیک بر روی این رینگها کاملا مثل رینگهای معمولی میباشد ولی له بیرونی رینگ طوری طراحی شده که در صورت تمایل میتوان بید لاک مخصوص آنرا تهیه کرده و طبق همان روشی که توضیح داده شد یعنی لبه بیرونی لاستیک را روی رینگ قرار داد و سپس بید لاک را روی آن نصب کرد و از رانندگی در ریگهای کویر لذت برد .

ناگفته نماند این مسئله باعث نگردد تصور کنیم هر رینگی که در لبه آن مهرهای متعددی تعبیه شده از نوع رینگ بیدلاک بوده یا قابلیت نصب بید لاک را دارد . بطور حتم 90 % رینگهایی با این شکل و شمایل فقط جنبه تزیینی دارند و نه تنها بیدلاک محسوب نمیشوند بلکه به هیچ وجه قابلیت نصب آنرا نیز ندارند . بطور کلی رینگهایی که این قابلیت را دارند بر روی آنها درج شده و یا با دانستن برند آنها میتوان در سایت کمپانی سازنده از اصالت آن آگاه شد . ( این را از آن جهت عرض کردم که باعث بالا رفتن قیمت رینگهایی که دور آنها پیچ دارد نشوم ) از طرفی برخی از سازندگان داخلی رینگی شبیه به بید لاک را ساخته و بدون اینکه کاربرد آنرا بدانند آنرا وسیله ای برای محافظت از دیواره لاستیک و یا لبه رینگ تصور کرده و بر روی رینگهای معمولی نصب میکنند که علمی نبوده و مشکلی را نیز ایجاد میکند .

وقتی لبه یک رینگ معمولی را سوراخ کاری میکنیم خود به خود از مقاومت آن میکاهیم . تازه این در شرایطیست که سوراخها کاملا دقیق و با فاصله های یکسان باشد چرا که در غیر اینصورت رینگ را از بالانس نیز خارج میکنیم . به این شاهکار این را نیز اضافه کنم که بانصب رینگ دوم ( شبهه بید لاک ) بر روی آن نه تنها عاملی برای فیکس کردن لاستیک فراهم نمیکنیم بلکه در صورت کم کردن باد لاستیک ، فشار رینگ نصب شده بر روی رینگ اصلی به دیواره بیرونی لاستیک که برای این کار فکری برایش نشده و استقامت کافی برای تحمل آنرا ندارد  وارد میگردد . حال با دانستن این اطلاعات ، نصب این نوع رینگهای شبهه بید لاک مانند یا رول بار با لوله 5 اینچی و نصب آن با پیچ خودرو به گلگیر و یا جوش کردن شاسی وینچ به سر شاسی خودرو و موارد بسیاری که توسط سازندگانی ارائه میشود  به نظر شخصی هر کس بستگی دارد مطالبی که تقدیم شد بنا بر تجربه سی ساله اینجانب بوده و در کشورهای سازنده هم اینطوریه که عرض شد ، از طبیعت گردی با رعایت اصول علمی لذت ببرید